JURNAL RAMADHAN JAHN 2 – PARKING KERETA

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, hari ini dah masuk hari ke-2 kita menjalani ibadah puasa. Syukur kehadrat Ilahi kita diberikan peluang untuk terus beribadah kepada-Nya. So, guys... camner? Amacam puasa semalam? Okey? Ke kebulur? Haa... itu baru sehari, cuba kita bayangkan saudara-saudara yang tak ada makanan nak makan hatta sewaktu berbuka puasa sekali pun. Macam mana? MasyaAllah, bersyukurlah kita, nikmat Allah beri kepada kita ni masih lagi melimpah ruah.

Hmm, semalam dah mengarut bercerita tentang adab di masjid/surau. Hari ini nak bercerita tentang apa pulak?

Isu apa pulak yang boleh dibincangkan hari ini?

Pernah tak kalau kita pergi masjid/ surau, biasanya sewaktu ada keramaian di kawasan yang biasanya kejiranan taman kita park kenderaan kita depan pintu pagar rumah orang? Atau pernahkah anda lihat orang berbuat demikian?

permandangan ini cukup jarang dilihat kecuali keramaian itu dibuat di negara atau daerah bergolak, ye...
mampu parking ferrari berbondong-bondong depan rumah orang macam ni? melainkan kau sengaja nak riak, memang dah takde sebab lain dah, kan?
yang biasanya macam ini jer... ini lah yang paling common dan normal... kan?
jatuh hukum harus pemilik rumah tu untuk bunuh korang kalau parking camni kat rumah dia...

Elok ke tak elok tu?

Tak elok, kan... kenapa?

Pada Jahn lah, kan... memanglah tak elok tetapi kalau kita tak ada pilihan memang, mahu tak mahu terpaksa jugalah kita tebalkan muka parking kejap. Niat kita bukannya lama sangat tetapi ada tak kita terfikir, mungkin tindakan kita itu bakal menyusahkan banyak pihak?

Jahn ada satu cerita nak dikongsi, pengalaman first hand yang Jahn nampak depan mata tetapi lalu tengok jelah, takdelah tengok, enter frame ke apa... lalu je tetapi nak join, cuak pulak... mana tak cuak... brader tu dia punya angin, masyaAllah! Macam naik hantu marahnya...

Al-kisahnya bermula begini, dalam beberapa bulan lepas, adalah kenduri dekat surau belakang rumah ni, Jahn alang-alang dah Isyak, kan... join je lah sekali, walaupun Jahn ni ala-ala pendiam dan tidak bergaul dengan masyarakat sekeliling yang tak kenal sangat... orang ajak makan, takkanlah kita nak tolak, kan... rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari... katanya, padahal kau... lapar je uolls!

So, makanan yang dimakan tu is history lah... and masa Jahn nak balik, Jahn amik jalan yang Jahn jarang amik semasa pergi atau semasa nak balik, sebab saja-saja... and I saw some bunch of people berkumpul, tak ramai... adalah dalam 4-5 orang depan rumah taxi driver terbabit. Jahn jalan-jalan lah, then dengar pergaduhan... well, actually just a one-sided argument sebenarnya. The taxi driver was raging one of the jemaah who parked his car, if I am not sure a Myvi or what but it’s a hatchback lah... so, what I heard was something like this:-

Taxi driver: kau tau tak perbuatan kau ni menyusahkan aku, sekarang aku tak nak alihkan kereta, kau duduk jelah dekat sini sampai pagi esok!

amboi bang! marahnyaaaaa...
Jemaah-jemaah yang ada temankan pemarkir kereta yang tersalah pilih tempat nak park itu adalah menasihat, cakap elok-elok, malu dekat tetangga... namun sang taxi driver terbabit sungguh persistent dengan keputusannya yang bengkak itu, kan...

The end of the story...? Jahn tak tau, sebab Jahn jalan terus je nonong balik rumah...

Malam semalam, kejadian parkir tersebut berulang lagi, tapi kali ini sebelum sempat the taxi driver baliklah, sebab imam dan bilal bertugas sempat membuat pengumuman memberitahu sila alihkan kereta yang diparkir di hadapan pintu pagar rumah taxi driver yang berkenaan. Katanya tak mahu menimbulkan fitnah. Yelah, bulan-bulan puasa ni, tak nak lah ada masalah yang dipanjang-panjangkan. Imam tersebut membuat pengumuman sekali sebelum solat Isyak didirikan. Manakala sebelum solat terawih, pengumuman sama diulang oleh pak bilal.

Menunjukkan apa?

Menunjukkan betapa meruncingnya isu memarkir di hadapan pintu pagar rumah orang ni! Jangan dibuat! Jangan sekali-kali. Jangan jika tidak terpaksa.

Selepas pengumuman daripada pak bilal tersebut, Jahn terdengar beberapa jemaah di dalam surau ruih rendah bergurau dan berseloroh.

Seorang pak cik yang bersembahyang atas kerusi: itu rumah komando tu, nanti kena bantai susah!

Jemaah lain tergelak sahaja. Lucu agaknya.

Seorang jemaah di luar menurut teman serumah Jahn: gangster owner rumah tu!

Jahn sekadar tersengih dan ketawa dalam hati kerana teringatkan peristiwa yang berlaku beberapa bulan lepas itu... brader itu sungguh garang, ye... haha! Jadi, natijahnya di sini, janganlah kita memarkir kenderaan di hadapan rumah orang... lebih-lebih lagi jika profession seseorang itu adalah seorang taxi driver yang balik lewat malam... tension level golongan sebegini amatlah tinggi, ya... sebab itu dia marah-marah... kita sebagai masyarakat yang prihatin haruslah bertimbang rasa.

Tapi pada Jahn lah, brader (taxi driver in Calcutta, haha!) itu tak perlulah terlampau garang, tak payahlah Pantas dan Garang 6 aka Furious 6 sangat, orang datang minta maaf... tahulah acting out of frustration sekali pun tetapi ‘berambi’lah sikit... ‘berambi’ tu dalam loghat Pahang maknanya agak-agaklah atau cermat sikit... janganlah sampai marah-marah dengan suara yang nyaring. Tidakkah anda sedar tindakan anda juga menyusahkan lebih ramai pihak yang nak tidur malam itu, yang ada anak kecil nak tidur. Anda tu hidup berjiran, jadi berhemah la sedikit. Paling tidak pun, see you in court je... haaa, boleh?

Akhir kalam yang kelam ni, sebagai kesimpulan... parking di hadapan pintu pagar rumah orang is a big No-No! No-No at all! Well not at all but don’t do it if you can.

Jahn ucapkan selamat berpuasa lagi! Assalamualaikum amigos!





Emil: kalau aku, aku shoot je brader tu. Pecahkan cermin kereta dia. 6-6 sekali! Sekali dengan side mirror sekali!

Jahn: apa ada hal, insurance cover... wait, is that malicious act? Cover ke tidak... lama tak study insurance ni... tapi kau poyo, Emil... brader tu scary!

Emil: scary waklu... ini dia, buku bertemu ruas!

Jahn: berlagak... kau puasa tak ni..?

Krikkk krikkk... krikkk krikk...
kalau dah bunyi cengkerik maknanya apa tu?
Emil kalau puasa, maknanya macam inilah rupanya!
Sekian!

Comments

Popular posts from this blog

BEN ASHAARI kata AKU TAK SUKA , AKU TAK SUKA LAA !

Hantu Kak Limah Balik Rumah

KEBAIKKAN COMPLEX CARBS