Jurnal Ramadhan Jahn 3 – Ikhlas Ke Tidak?

Assalamualaikum,

Apa khabar semua? Sihat? Haa? Lapar? Jangan complain lapar... bulan puasa memanglah lapar... hehe...
Anyway, how was y’all guys Ramadhan activities goin’ on? I hope it all went good! As to mine, all goes great. Alhamdulillah... Allah bagi rezeki dan nikmat sihat untuk menunaikan kewajipan. Masa muda ni lah kena start buat, nak tunggu tua, takut tak insaf-insaf... mana tahu, kan? Dunia ni bukannya berputar dengan perancangan kita semata-mata. Yang menentukan memang hanya Allah tetapi kita bukannya satu-satunya yang merancang. Renung-renungkanlah...

kau banyak complain la!

Okaylah, entry hari ini... hmm... apa yang anda faham tentang keikhlasan? Ikhlas pada Jahn adalah kondisi di mana kita memberi dan menerima kerana Allah... memberi contohnya sedekah, kan... saya ikhlas, katanye... menerima pula kalau kita mendapat rahmat, kita ikhlas bersyukur kerana Allah beri rezeki, kalau musibah pula, kita ikhlas redha dengan ketentuan Allah, kerana kita yakin yang Allah merancang sesuatu yang lebih baik kepada kita di masa akan datang.

So, that’s my views on ‘keikhlasan’... I don’t know about y’all guys but that was what I have on my cognitive mind.

Again, I won’t be posting things without any experiences I had for this tag JRJ (Jurnal Ramadhan Jahn). I have, so I wanted to share. This is my personal views, I’m no ustaz, I’m no alim ulama, I’m don’t even have enough knowledge to prove whether my opinion establish worthiness or not but as a person and as a Muslim, this is just a reminder that I want y’all guys to think about and evaluate with your iman... not to be influenced by others.

I asked my friend to go for a full 20 rakaat terawih and 3 witir congregational prayer at the mosque.

I teased him once, “Come on lah, pak cik-pak cik tua tu selamba je sampai habis.”

He replied... “Err, yang ikhlas tu yang di terima Allah.”

Well, true said, my friend. What you said was nothing but the truth.

But out of the blue another friend responded, “pak cik tu semua pencen.” 

True said too, because at our neighborhood, most are senior citizens. And depending to our limited cognitive judgment, it was fair to say most of them are living their retirement years.

But, I connect the dotted line here... okey, korang pekerja komersil dan nak cakap apa? Korang tak larat lah, sebab sehari suntuk bekerja, pak cik-pak cik itu semua duduk rumah goyang kaki je sebab itu mampu solat terawih 20 rakaat penuh.

But dude, we miss something here... kudrat muda dengan kudrat tua... jangan nak disamakan... dalam al-Quran pun ada beritahu... ingat lima perkara sebelum lima perkara, salah satunya apa? Muda sebelum tua, kan... tidakkah ia memberitahu kita tentang sesuatu yang penting.

Jadi, di sini jawapan tersebut sepatutnya tidak boleh digunakan sebagai satu justifikasi... jadi, pada Jahn... cukuplah sampai di sini sahaja alasan justifikasi pak cik pencen itu digunakan... tidak bertanggungjawab rasanya kita cakap mereka macam itu, pokok pangkalnya... kita sendiri yang perlu muhasabah.

Later last night after terawih prayer and moreh, Jahn lepak dengan that one friend of mine yang cakap ‘keikhlasan itu penting’ and we extended this issue.

Drawing to conclusion, I responded in a more well-mannered way. Jahn tahu salah Jahn juga yang provoked mereka kot... memang mereka letih, sehari suntuk melayan kerenah bos, customers and other personnel. 

Jadi, untuk itu memang salah Jahn lah... yang tidak larat itu memang maknanya mereka tidak larat. Bukannya dibuat-buat, biarpun apa sekali jawapan dan alasan mereka.

Sebabnya, buat apa nak solat lama-lama kalau keikhlasan itu tidak ada. Dan kalau solat dalam keletihan, kekusyukkan itu memang susah nak datang. Face it lah, even bertenaga sekalipun, belum tentu kita jumpa kusyuk dalam solat itu dengan mudah, macam Jahn, I have the trouble but not to think about some other things even selepas mengangkat takbiratul ihram... but I am struggling to not think lah... bukannya melayan je...

Tambahan pula, boleh je nak sambung solat terawih dirumah, cukupkan berapa yang tak siap secara berjemaah tu, kan...

Akhir kalam yang kelam ni, perlu diingatkan solat terawih itu walaupun SUNAT tetapi dituntut... bukan nak poyo tetapi betul, kan... bukan sepanjang tahun ada macam solat sunat lain. Jadi, mengikut kemampuan anda, buatlah sebanyak mana... asalkan ikhlas kerana Allah.

Sekian. Assalamuaikum... 

...motippp, kan usain bolt sangat!

Jahn: seriously, pak cik-pak cik tu tak goyang kaki je dekat rumah... aku selalu nampak dorang jogging pagi-pagi masa nak ke kampus. Hari pertama puasa hari tu pun ada nampak dorang berjogging di tasik seksyen 7...

Emil: jangan tuduh mereka pencen tak proaktif, ye!

Comments

Popular posts from this blog

BEN ASHAARI kata AKU TAK SUKA , AKU TAK SUKA LAA !

Hantu Kak Limah Balik Rumah

KEBAIKKAN COMPLEX CARBS