entry in kononnya educated tetapi...

Assalamualaikum semua,

Saya terpanggil untuk berkongsi sesuatu yang lebih serius hari ini, tiba-tiba sahaja saya rasa yang saya harus bercakap sesuatu tentang perkara ini walaupun pendapat saya mungkin bak lalang ditiup angin petang, bagai mencurah di daun keladi, bagai melukut ditepi gantang, kan... tapi saya still nak bercakap juga...

okay look, apakah perbezaan antara timur (especially negara kita, Malaysia yang tercinta ini) dan barat?

hmm...

timur lebih implicit, barat would be more explicit?
timur lebih introvert, barat extrovert?
timur collectivist, barat individualist?
timur feminine, barat masculine?
timur slow, barat pantas?
timur relax, barat kecah?

ada betul dan ada salahnya, sebagai seorang pelajar BBA (Hons) International Business, saya tahu jugalah sedikit sebanyak tentang apa bezanya barat dan timur... apa yang ada di sini, mungkin tidak elok untuk di sana, dan vice versa.

tetapi cuba kita bayangkan sesuatu...

jika yang collectivist cuba di-individualist-kan...
jika yang implicit nak di-explicitkan...

okay, itu akan membuatkan pertembungan interest dalam masyarakat yang sudah terbiasa dengan norma masing-masing...

contohnyalah, kan...
we Malaysian, enjoy working by group and get going the the pax and bekerja bersama-sama dalam harmoni... tetapi kalau secara paksa kita disuruh untuk berlaku individualist atas alasan untuk push yourself up to another level, dan meninggalkan everything yang kita sudah biasa, meninggalkan norma yang biasa buat kita, adakah anda suka?

jawpan mungkin varies tetapi pada saya, manusia tidak suka melakukan sesuatu di luar kemahuan dan keinginan serta kesanggupan mereka...saya juga sama, seboleh-bolehnya ssaya tidak ingin berbuat sesuatu yang 100% diarah dan saya sangat tidak gemar melakukannya...

jadi apa yang ingin saya katakan disini, adakah elok budaya masyarakat ditukar semata-mata untuk mengikut contoh barat... walaupun ada mata yang menganggapnya elok, baik untuk perkembangan lanjut sedangkan selama ini kita berjaya dengan cara kita sendiri?

fikir-fikirkanlah... selamat berblog... selamat beramal...

biznes: turun private flight then nego!

biznez: kumpul dekat kenduri, rewang2... acara sambilan...mengumpat!








Jahn: feeling2 educated, kan... padahal kau tension kerja!
Emil: kau tulis apa ni, Jahn? poyo la sial!
Jahn: 닥쳐! (dagchyeo!)
Emil:  ... (heum ...) *tahan marah.

Comments

Popular posts from this blog

BEN ASHAARI kata AKU TAK SUKA , AKU TAK SUKA LAA !

Hantu Kak Limah Balik Rumah

KEBAIKKAN COMPLEX CARBS