kenapa tanya pengalaman waktu interview fresh graduate?

Assalamualaikum semua,



Jahn di sini sejahtera sahaja (sahajalah...) hendaknya... berdirinya Jahn di pagi buta ini (eh, mak aih!! mengarut sudey, kan..) adalah untuk menulis entry baru yang sebenarnya tidak akan mengubah apa-apa pun... bagai melukut di tepian gantang aje (walawey!!), ada, ada; takde, takpe, kan..

sedih lak kata-kata aluan, kan... ada aku kesah?? tak, kan.. hahaha!!

ni Jahn nak habaq mai ni, haaa... bahawasanya Jahn hari ini akan pulang ke kampung halaman kedua Jahn yakni di Bandaraya Melaka untuk menghadirkan diri ke sebuah (after) partayyyyy (!!) di Renaissance Hotel Melaka, bertemu sanak (ke senak?) saudara dan sahabat handai (ke hentai??) serta beramah mesra peminat (ke peminum???)... EMIL, KAU TAHU DIAM, TAK?????!!! (okay-okay, fine-fine!!)

haaa... (bunyi lega, kan..), okay kat mana habis tadi? oh ye.. Jahn nak ke Melaka hari ni sampai esok atas tujuan menghadirkan diri yang umpama kais pagi makan pagi (takde kena mengena, kan?) ni, kan... ke Majlis Makan dan Anugerah Kecemerlangan Pelajar UiTM KBM. Jahn ni kalau nak diikutkan takdelah cemerlang pun tapi tidak bermakna Jahn bodoh-bodoh alang serta bimbo (walaupun at the 1st day kerja menggigau, kan nak guna microsoft excel!!)... tahu diam tak, Emil? hmmm...haa... Jahn kata Jahn ni bukannya cerdik pun kalau nak diikutkan sebab sejarah menunjukkan yang Jahn hanya bersekolah di sekolah harian biasa, bukannya sekolah asmara penuh... omaigot, salah taip dan sengaja dibiarkan tidak dibetulkan! hahaha, asrama penuh la... and during my diploma years, Jahn was not such a dedicated young hunk (young hunk, kan...) yang suka belajar sangat... tapi at my degree level sekarang Jahn leverage the meaning of english edukesyen dengan sebetul-betulnya...

yelah, I mean... like this, people always said that communication skills itu penting, dan keyakinan diri itu juga penting tapi adakah mereka lupa yang pendidikan juga penting. people selalu kata yang tanpa CG yang bagus pun boleh dapat kerja kalau kita tahu nak kipas bos... well, I'm like sampai bila kita nak teruskan berfikir macam itu? cuba fikirkan ni, kalau CG tak penting untuk apa kita belajar? untuk apa dapatkan segulung ijazah? untuk apa dapatkan bazirkan masa selama bertahun-tahun kalau in the end orang hanya tanya "berapa lama awak dah bekerja dalam industri ini?" pada temuduga pertama selepas graduasi? cuba korang fikirkan? patut ke mereka tanya semua itu? adakah mereka cerdik untuk bertanyakan perkara sedemikian? atau mereka sebenarnya tidak pandai menggunakan otak yang sepatutnya mereka guna? (Jahn, are you okay? I'm in the back, kalau nak apa-apa panggillah...) [~Emil cuak sebenarnya...]... for godsake, kami baru je graduate!!

but Jahn selalu ada mix feelinglah about this... maybe juga perkara ini terjadi kerana maybe most of graduan-graduan kita ini yang tidak suka atau sanggup bermula dari bawah, tahu-tahu jer nak apply untuk jawatan COO, GM, marketing manager, exec tak nak layan, katanya menjadi kuli batak bos, kan... melampau, kan... so, in the end, Jahn akur dengan dunia yang susah nak adil kerana nak bagi keadilan kepada semua orang, nanti dunia ni lebih porak peranda, don't you think?

Emil: apa yang kau cuba convey dalam entry ni, Jahn?
Jahn: entah, aku bosan je sebenarnya...

p/s - kepada Daniel, Gaga, Nicole, Maria, Dianna, Seohyun, dan Ke$ha... jumpa anda malam ini!!

Comments

Popular posts from this blog

BEN ASHAARI kata AKU TAK SUKA , AKU TAK SUKA LAA !

Hantu Kak Limah Balik Rumah

KEBAIKKAN COMPLEX CARBS