tolong hormat agama aku

Assalamualaikum,

I was annoyed dengan seorang Chinese lady ini tadi. She came with a bunch of kids with her, most probably hers lah, kan. Time itu azan menandakan waktu Maghrib sekaligus menunjukkan yang waktu itu masa berbuka puasa.

She was coming in to our outlet with her hands on her ears seperti menutup telinga and pandang aku then minta aku tukar channel TV (Oasis atau TV1, aku tak sure)... mood aku tadi memang baik but after that, I was like, "kau ingat aku suka dengar orang dari agama kau kalau mati buat perarakan macam nak sambut menantu?" tapi dalam hati jelah...apapun disebabkan dia customer, aku tukarkan jugalah selepas azan habis (kau nak channel apa betina, bisik aku dalamhati... nak tengok Supersport? nah amik kau... tengok jelah orang sepak-sepak bola tu ye, kau bukan faham pun football tu apa, kan? aku saje je... ingat aku nak tukar TVB, JANGAN HARAP!)

Regardless of you being a customer, hence the saying "CUSTOMER IS ALWAYS RIGHT", I just can't take it that time and now and forever because what you did is utterly disrespectful and completely stupid...

I hate it when other people from other groups of belief questioning my religious belief and yes, what I have faith in sebab aku tak pernah question atau mock what they believe in. Tetapi tadi sumpah aku menyampah gila dekat perempuan itu dan anak-anak dia. I leave them with their orders to someone else to take care of. I don't want to serve people who I consider not human. Yes, in this case BINATANG.

If a non-muslim reading this, you might say that I'm a little emotional over nothing but consider these:-

For Indian:- what do you feel when a Malay or Chinese guy/lady bring you to a restaurant that serves nothing but beef. Anda tak ada rasa nak penampar orang itu?

For Chinese:- if a Malay or Indian commenting about how some of you guys buang air tak basuh, kononnya untuk tuah/ong, korang marah? ada rasa terhina? ada, kan?

So, that is how I feel when someone who have completely nothing that they know about my faith, MOCK my religion in any ways they realized or not.

But yalah, I am not a kind yang akan memaki hamun orang itu dekat situ juga. Aku puasa tadi, jadi kalau aku marah-marah, aku bimbang juga pahala puasa aku setara mana aja, kan... sudahnya aku just naik hostel ambil air sembahyang, solatlah Maghrib sebab kalau ikutkan hati yang panas dek kerana nafsu marah yang bukannya dihasut syaitan ini, memang tak kemanalah aku... kalau aku tak sembahyang tak guna aku nak marah-marah perempuan cina itu menghina aku dan agama aku tadi, kan...


p/s - entry ini bukannya nak menyemai semangat perkauman tetapi cukuplah sekadar untuk memberitahu sesama kita, kita ini orang Malaysia, berbilang kaum, agama... tolonglah salaing hormat-menghormati kaum lain, kalau rasa kita ini terpisah sebab suku kaum... cukuplah sekadar situ sahaja... janganlah membabitkan agama pula kerana itu lebih sensitif daripada isu kaum walaupun cukup berkait rapat. sekian, terima kasih.

Comments

Unknown said…
why dont lain kali kalau jumpa org macam ni you just tanya je dgn dia.. "kenapa nak suruh tukar?" depends on her answer bagi la penerangan elok2..at least dia tahu yg perbuatan dia tu salah..

tapi cakap elok2 la..supaya dia tau yg muslim ni kalau org hina pun dia still sopan santun..mcm sifat rasulullah :D
Mohamadjahn said…
entry ditulis pada mood marah.
pada kejadian berlaku, mood terkesima.
dan biasanya kalau saya mula bercakap, even saya nak cakap elok2, it would be nasty. so, waktu itu saya hanya membiarkan keadaan itu sejuk camtu...

Popular posts from this blog

BEN ASHAARI kata AKU TAK SUKA , AKU TAK SUKA LAA !

Hantu Kak Limah Balik Rumah

KEBAIKKAN COMPLEX CARBS