KEBAIKKAN COMPLEX CARBS

Assalamualaikum,

hari ini, Jahn nak share info yang tidak craps, okay... serius sikit people!!

Complex carbs (karbohidrat) pada dasarnya adalah makanan-makanan dalam bentuk gandum seperti roti gandum, gandum, muesli dan beras merah. Complex carbs dipecah menjadi glukosa lebih lambat dari karbohidrat sederhana dan dengan demikian memberikan aliran berperingkat tenaga sepanjang hari. Complex carbs juga merupakan pilihan yang lebih baik ketika kehilangan berat badan pada GI diet plan.


Semua karbohidrat dipecah menjadi glukosa untuk menghasilkan molekul tenaga ATP (adenosinetriphosphate). Kecekapan dari seluruh proses ini juga bergantung pada banyak vitamin dan mineral. Sumber karbohidrat paling kompleks dan asli adalah seperti yang dinyatakan di dalam jadual di bawah ini secara semulajadi memberikan banyak vitamin dan mineral yang diperlukan untuk pengeluaran tenaga.

Karbohidrat ringkas dan telah diolah boleh didapati dalam kebanyakkan makanan yang siap diproses dan makanan ringan biasanya hilang semu khasiat-khasiat makanan yang baik senhingga menimbulkan risiko yang akan menyebabkan tenaga ditukarkan kepada lemak dan disimpan di dalam tubuh badan. Perkara ini sering berlaku walaupun maklumat makanan menyatakan bahawa kandungan kalori dalam simple carbs lebih rendah berbanding kalori yang terkandung dalam complex carbs. Complex carbs yang asli selalunya tidak mengandungi bahan tambahan dan preservatives tidak seperti karbodidrat ringkas yang diproses.

Makanan-makanan yang disenaraikan dibawah menunjukkan contoh makanan yang mengandungi complex carbs yang asli.

Natural complex carbohydrate foods (100g - 3.5oz)
Carbs (grams)
Oat bran (raw)
66.2
Wheatgerm (crude)
51.8
Barley (pearled - raw)
28.2
Maize
77.7
Buckwheat
71.5
Cornmeal (whole-grain, Yellow)
73
Oatmeal
62

Makanan-makan yang disenaraikan di bawah menunjukkan sumber yang baik untuk complex carbs yang telah diproses.

Sources of complex carbohydrates (100g-3.5oz)
Carbs (grams)
Pasta (corn - cooked)
27.9
Wholemeal macaroni (cooked)
26.5
Spaghetti (corn - cooked)
30.9
Brown rice (long grain- cooked)
23
Potatoes (boiled - cooked in skin)
20.1
Whole-wheat breads
41.2
Granary bread
43.3
Rye Bread
48.3
Bagel plain
53.4
High fiber breakfast cereals
80
Porridge oats
62
All bran
80
Weetabix (whole grain biscuit)
82.8
Shredded Wheat (Spoon-size - Post)
83
Crispbread (rye)
82.2
Muesli
77.8
Cassava (raw)
38.1
Yam (raw)
27.9
Oat Cookies (regular)
68.7
Peas (edible-podded, raw)
7.5
Beans (baked)
21.6
Lentils (boiled)
20.1



Perlu diingatkan di sini yang product seperti corn flakes cereal mengandungi cornmeal, kandungan gula tambahan yang tinggi dan lemak mungkin ditambah untuk menyedapkan ia, sekaligus memusnahkan nutrisi yang baik di dalamnya.


Progress menurunkan berat badan biasanya perlahan disebabkan oleh kadar metabolisme yang rendah. Meningkatkan metabolisme dengan pengambilan kalori yang rendah atau tidak mengambil langsung adalah tidak perlu. Penagmbilan complex carb yang baik adalah perlu untuk senaman yang berkesan.

RINGKASAN: Walau apa-apa pun yang anda ambil sebagai makanan, yang penting adalah cuba elakkan makanan yang diproses sebab kandungannya sudah ditambah dengan pelbagai bahan tambahan yang rata-ratanya tidak berkhasiat, atau sekurang-kurang tidak berguna kepada tubuh badan... pastikan yang makanan yang anda beli kurang kandungan gula tambahan (lebih baik lagi tidak ada langsung).


Entry ini dikhususkan kepada penagmbilan complex carbs, satu cabang karbohidrat yang baik kerana ianya lambat dipecahkan kepada glukosa (subsyance yang mmebekalkan tenaga kepada badan, jadi pengguankan tenaga akan jadi lebih efficient dan tidak akan ada masalah tenaga yang tidak digunakan menjadi lemak yang disimpan oleh badan. Basically, complex carbs memang baik untuk diet as it provide bulk feeling yang membuatkan kita rasa kenyang. and yes, carb membekalkan tenaga, so we don't collapse tiba-tiba!

Comments

Popular posts from this blog

BEN ASHAARI kata AKU TAK SUKA , AKU TAK SUKA LAA !

Hantu Kak Limah Balik Rumah